Det här med proteiner

Som de säger i dokumentären om 5:2 dieten så är för mycket proteiner inte så bra för kroppen.
Snabbt förklarat: När vi äter mycket proteiner så hamnar vår kropp i ” go go mode” som när man gasar en bil. När kroppen gasar hela tiden bryts den ner och för att få den att reparera celler måste man dra ner på proteiner.
Man ska absolut inte sluta äta proteiner för de är jätte viktiga utan man ska äta rätt mängd beroende på vad man väger.

Detta är ju dock tråkiga nyheter om man t ex gillar att dricka lattes..

20130116-221116.jpg

Utdrag från ”the fast diet”:

”Jag visste att det finns protein i livsmedel som kött och fisk, men jag blev förvånad över att det finns så mycket i mjölk. Jag brukade vilja dricka en mager latte de flesta morgnar. Jag hade en illusion av att eftersom den är gjord av lättmjölk så är den mer hälsosam. Men tyvärr trots låg fetthalt, så innehåller en stor latte runt 11g protein. Och Valter rekommenderar att du inte äter mer än 0,8 g protein per kg kroppsvikt per dag. För någon som mig, det skulle vara runt 64 g per dag. The lattes would have to go”

Jag kanske kommer tänka på att inte dricka så många lattes men känns lite krångligt att hålla koll på hur mycket proteiner jag stoppar i mig…

3 thoughts on “Det här med proteiner

  1. Om du har en iPad eller telefon som gillar appar så rekommenderar jag myfitnesspal. Den räknar ut exakt hur mycket proteiner, kolhydrater, fett och annat intressant du stoppar i dig varje dag. Gillar din blogg och har själv börjat i måndags.

Kommentera

