Afternoon Tea

20130331-203920.jpg
Har spenderat eftermiddagen på bästa sätt men min underbara vän och tagit en afternoon tea på Cardierbaren på Grand Hotel. Fyra timmar av massa snack, champagne, snittar och bakverk! Känns som en bra uppladdning inför fastan imorgon ; )

Annonser

Bambi

20130331-110011.jpg
Var ute på en löparrunda i fredags. Det var ett tag sen sist och tvekade om jag skulle ta med mig broddarna till skorna för gatorna är ju fria från snö nu. Sprang i Lill-Jans skogen och vet att det brukar dröja innan all snö är borta där så tog broddarna och vilken jävla tur för vilken isbana det var!
Fast jag är impad vad effektiva broddarna är men det är ju alltid läskigt att springa nedför i en brant isbacke.

Älskar att det finns så många bra parker nära där vi bor. Man är mitt inne i stan men plötsligt så är du helt själv i ett spår och så dyker tre rådjur upp dom knappt bryr sig om mig. Jag trodde först den ena var en hund som inte var kopplad och kom typ 2 meter ifrån mig.

Rundan gick bra trots is och någorlunda dålig form. Men känner mig peppad inför en ny löparsäsong och funderar på att anmäla mig till några lopp.

Myfitnesspal

20130327-214337.jpg

Fick precis frågan hur man ska dela sina 500/600 kcal över dagen och ni kan kolla tidigare inlägg där jag delat med mig vad jag har ätit de dagar jag fastar eller så laddar ni också hem appen Myfitnesspal som är suverän på fastadagarna. Den har nästan all mat inlagd och du kan t om scanna streckkoden på förpackningen för att få fram vad produkten innehåller för näring.

Träning

DSC_3055 som smart objekt-1_1_800
foto: Emil Tavassoli

Hur funkar träning med 5:2 dieten?

Det går bra att träna hur mycket som helst med den här dieten. Själv så tränar jag inte på mina fastadagar men de andra dagarna går jag gärna på ett spinningpass eller ser nu fram emot många löprundor i vårvärmen ( om den någonsin kommer i år…)

Michael Mosley som gjorde dokumentären tränar själv på sina fastadagar och jag tror att ju längre man håller på med den här dieten blir det lättare och lättare och förhoppningsvis så kommer jag också träna de dagarna.

Det jag har märkt sen jag började är att jag klarar mig mycket längre utan mat de vanliga dagarna plus att jag inte äter lika stora portioner och detta märkte jag redan andra veckan som jag fastat.

Pepp

För er som precis ska börja med den här dieten så kan jag komma med lite siffror som kan vara peppande.

När jag började så hade inte jag så jätte mycket extrakilon men ändå lite som jag ville bli av med och på 5 veckor var de borta! Då var jag fortfarande kvar i mitt mammaledighetsfikande och har verkligen unnat mig både bullar,semlor, pizza och hamburgare men märkte ändå att det hände saker på vågen.

De siffror ni ser här är min andra invägning efter att jag hade börjat med dieten så efter ca 6 veckor. De som står inom parantes är invägningen efter 3 veckor med dieten så hade redan då börjat hända saker.

BMI 22,7 ( 23.2) (18,5-25 normalt)
Kroppsfettprocent 30,1% (30.8 %) (21,0-32,9 normalt)
Skelettmuskelprocent 30.3 % (30.1% )( 24,3-30,3 normalt)
Visceral fettnivå 4  (4 ) ( 1-9 normalt)
Vilometabolism 1434 kcal (1451kcal)

-4 kg sen start

Sen denna invägning så har jag haft så jäkla mycket att göra med att starta upp mitt företag, skola in Joni på förskola och jobbat som konsult så då rök dieten ganska snabbt men har tänkt att så snabbt jag kommit in lite i nya livet som jobbande mamma ska jag sätta igång igen och jag känner mig redo nu! Så på måndag kör jag igång igen! Ska försöka väga mig snart igen för tror att jag gått upp lite sen sist men det är bara att ta nya tag.

Som ni ser så har jag ju ett helt ok BMI och behöver egentligen inte gå ner mer i vikt men den här dieten går ju inte bara ut på att gå ner i vikt utan att faktiskt leva längre och förebygga sjukdomar så det är främst därför jag gör det.

Q&A

Så nu har internet börjat fungera igen hemma så nu tänkte jag svara på lite frågor men tekniken är inte riktigt med mig för precis när jag var klar med att svara på alla frågor så sparades det inte…. Så nu gör jag ett till försök.

Jag är ju också endast en utövare av 5:2 dieten så är ju ingen expert eller har gjort någon typ av forskning så detta är ju endast svar från en lekman till en annan.

”Om du vill får du gärna skriva lite övergripande om hur dieten fungerar och vad man bör tänka på. 500 kcal om dagen vid fasta? Äter du störst mängd på morgonen o minskar intaget under dagen?”

Dieten går ut på att man fastar 2 dagar i veckan. Jag fastar på måndagar och torsdagar men det går bra att ta vilka dagar som helst och det går bra att ändra dagar vecka från vecka för att anpassa sitt schema. Dagarna som man fastar så får kvinnor äta 500 kcal och män 600 kcal.

Det spelar ingen roll när man äter dessa kalorier huvudsakligen är att man får 16 timmars sammanhängande fasta. Du kan också äta precis vad du vill bara du har koll på kalorierna. De dagar som du inte fastar kan du också äta precis vad du vill och det är det som är det bästa med den här dieten.

Jag gör som Michael Mosley och äter mina kalorier på fastadagarna till frukost och lunch och sedan endast dricker te tills dagen efter då jag äter frukost.

”Hej! Ska också pröva detta! Gått ner 40 kg med hjälp av enbart träning, 7 kg med LCHF och jag håller mig fortfarande till LCHF med lite fusk. Det borde väl vara okej att använda Pulvershakes på fastadagarna?”

Du kan absolut dricka pulvershakes! Du kan äta precis vad du vill men jag tror att för att man ska kunna ha detta som en livsstil så är det bra att man äter saker som man tycker om. Jag gör inga speciella rätter de dagar jag fastar utan äter som vanligt fast har koll på kalorierna. De dagar som jag äter som vanligt så unnar jag mig det mesta och det har trots det hänt saker på vågen.

”Om jag fastar från middag till middag (vill äta med familjen), innebär det då att jag exempelvis äter en vanlig middag på måndag kväll och sedan fastar fram till middagen på tisdag (som då också är en vanlig middag)? För om jag ”räknar med” middagen på tisdagen i fastan så bryter jag ju inte fastan förrän till frukosten på onsdag.

Visst kan du göra så här. Då får du ju 16 timmars sammanhängande fasta och du kan till och med äta något litet på förmiddagen och en lunch på 500 kcal. Så det blir så här:
18.00-18.30 Middag som vanligt
10.30 (dagen efter) en frukt t ex för att bryta fastan
12.00 Lunch på 500 kcal (minus frukten)
18.00 Middag som vanligt

”Om jag ska fasta en måndag så äter jag mitt sista mål på söndagskvällen kanske vid 19 tiden och då blir det ju egentligen att jag startar min fasta då. Sen fastar jag hela måndagen och äter inget igen förrän tisdag morgon. Är det meningen att man ska göra så eller ska man fasta 24h? Att man typ startar sin fasta efter kvällsmaten på söndagen och avslutar den vid samma tid på måndagen. Typ 19-19? Det är ganska stor skillnad i timmar? Jag gör första alternativet men funderar på om jag gör rätt?”

Tror absolut att du kan göra som du säger och fasta i 24 timmar. Tror inte att det skadar att fasta längre utan rent utav vara bra men det är ju inte ett måste och själv så kanske man inte orkar i långa loppet fasta så långt men det jag har märkt är att fastandet blir lättare och lättare för varje gång.

Vad kul att få frågor från Er! Fortsätt gärna fråga så försöker jag svara så gott jag kan!