Q&A

Så nu har internet börjat fungera igen hemma så nu tänkte jag svara på lite frågor men tekniken är inte riktigt med mig för precis när jag var klar med att svara på alla frågor så sparades det inte…. Så nu gör jag ett till försök.

Jag är ju också endast en utövare av 5:2 dieten så är ju ingen expert eller har gjort någon typ av forskning så detta är ju endast svar från en lekman till en annan.

”Om du vill får du gärna skriva lite övergripande om hur dieten fungerar och vad man bör tänka på. 500 kcal om dagen vid fasta? Äter du störst mängd på morgonen o minskar intaget under dagen?”

Dieten går ut på att man fastar 2 dagar i veckan. Jag fastar på måndagar och torsdagar men det går bra att ta vilka dagar som helst och det går bra att ändra dagar vecka från vecka för att anpassa sitt schema. Dagarna som man fastar så får kvinnor äta 500 kcal och män 600 kcal.

Det spelar ingen roll när man äter dessa kalorier huvudsakligen är att man får 16 timmars sammanhängande fasta. Du kan också äta precis vad du vill bara du har koll på kalorierna. De dagar som du inte fastar kan du också äta precis vad du vill och det är det som är det bästa med den här dieten.

Jag gör som Michael Mosley och äter mina kalorier på fastadagarna till frukost och lunch och sedan endast dricker te tills dagen efter då jag äter frukost.

”Hej! Ska också pröva detta! Gått ner 40 kg med hjälp av enbart träning, 7 kg med LCHF och jag håller mig fortfarande till LCHF med lite fusk. Det borde väl vara okej att använda Pulvershakes på fastadagarna?”

Du kan absolut dricka pulvershakes! Du kan äta precis vad du vill men jag tror att för att man ska kunna ha detta som en livsstil så är det bra att man äter saker som man tycker om. Jag gör inga speciella rätter de dagar jag fastar utan äter som vanligt fast har koll på kalorierna. De dagar som jag äter som vanligt så unnar jag mig det mesta och det har trots det hänt saker på vågen.

”Om jag fastar från middag till middag (vill äta med familjen), innebär det då att jag exempelvis äter en vanlig middag på måndag kväll och sedan fastar fram till middagen på tisdag (som då också är en vanlig middag)? För om jag ”räknar med” middagen på tisdagen i fastan så bryter jag ju inte fastan förrän till frukosten på onsdag.

Visst kan du göra så här. Då får du ju 16 timmars sammanhängande fasta och du kan till och med äta något litet på förmiddagen och en lunch på 500 kcal. Så det blir så här:
18.00-18.30 Middag som vanligt
10.30 (dagen efter) en frukt t ex för att bryta fastan
12.00 Lunch på 500 kcal (minus frukten)
18.00 Middag som vanligt

”Om jag ska fasta en måndag så äter jag mitt sista mål på söndagskvällen kanske vid 19 tiden och då blir det ju egentligen att jag startar min fasta då. Sen fastar jag hela måndagen och äter inget igen förrän tisdag morgon. Är det meningen att man ska göra så eller ska man fasta 24h? Att man typ startar sin fasta efter kvällsmaten på söndagen och avslutar den vid samma tid på måndagen. Typ 19-19? Det är ganska stor skillnad i timmar? Jag gör första alternativet men funderar på om jag gör rätt?”

Tror absolut att du kan göra som du säger och fasta i 24 timmar. Tror inte att det skadar att fasta längre utan rent utav vara bra men det är ju inte ett måste och själv så kanske man inte orkar i långa loppet fasta så långt men det jag har märkt är att fastandet blir lättare och lättare för varje gång.

Vad kul att få frågor från Er! Fortsätt gärna fråga så försöker jag svara så gott jag kan!