Testa hjärnan

Sitter och läser lite ur boken The Fast Diet av Michael Mosley och det handlar om fördelarna den här dieten kan ha på hjärnan. De har ju gjort mycket forskning på möss och där visas det tydligt på de möss som få fasta regelbundet att de inte utvecklar demens lika tidigt som de möss som äter som vanligt eller de som äter en hög kalori diet.
De har ju ingen lång forskning på människor än men tror absolut att detta kan vara samma för oss människor.

Det här tycker jag är väldigt intressant och detta känns väldigt viktigt att man eventuellt kan göra något som kan förhindra demens då min pappa gick bort i frontallobsdemens för 6 år sen endast 58 år gammal och man vet ju inte om den typen av demens är ärftligt men jag gör gärna något aktivt för att man själv inte ska drabbas av denna hemska sjukdom.

Visst att man alltid vill vara aktiv och äta bra för att hålla sig i form och vara smal men det är nog därför jag gillar 5:2 så skarpt för att det handlar inte bara om att gå ner några kilon utan att det faktiskt kan göra en livsförändring och man kan förebygga massor av sjukdomar men också eventuellt få ett längre liv!

I boken tipsade Michael om ett test man kan göra på nätet för att faktiskt märka att din hjärna ”blir bättre” av att fasta. Han gjorde det innan han började 5:2 dieten och sen gjorde om testet 2 månader senare och hade förbättrat sina resultat.

Tänkte att jag också ska göra det och att ni kanske också vill testa er. Gå in på den här sidan HÄR

Man kan skapa sig ett konto där sparas dina resultat och du kan sen se hur du utvecklas.

2 thoughts on “Testa hjärnan

  1. Hej Tänker börja imorgon. Men har svårt att hitta recept på bra soppor som man äta på runt 100 -150 kcl. Tror att Keldas Tahisoppa och tomatsoppan kommer att funka. Skulle vilja hitta någon sida med tabeller vad olika livsmedel innehåller kalorimässigt.
    För mig gäller det att planera min fastedag tror jag, då kommer jag lättast att lyckas…
    Tur att din blogg finns, ska kolla runt lite mer på den.

    Ha en toppen söndagkväll
    Hälsningar
    Rose-Marie Lyckebrant-Lindqvist, Uppsala

  2. Hej! Hittade en burksoppa från Viktväktarna på ICA, den var med en massa grönsaker och lite pasta, en burk på 400 ml och 111 Kcal. Den smakade faktiskt helt ok :-)! Jag går in på den andra veckan imorgon, känns jättebra!

Kommentera

