Ingen planering

God morgon,
Idag har jag inte förberett något inför fastan men det blir en apelsin till frukost och lite kaffe. Sen ska jag iväg på ett ärende på lunchen men funderar på att köpa sushi.
Märkte imorse att jag får tänka en extra gång så inte något slinker in i munnen av rutin. Kan vara svårt när man är yrvaken och ska ge Joni frukost.

Känner att dagen kan bli rätt lång för ska jobba hela dagen som konsult och sen direkt när Joni har somnat så är det dags att färdigställa ett annat uppdrag. Vet ju att jag brukar vara rätt trött de dagar jag fastar och går och lägger mig tidigt. Det är ju dock kul att man har mycket att göra när man har nystartad firma så jag ska inte klaga.

Ha en bra dag och lycka till alla ni andra som fastar!

12 thoughts on “Ingen planering

  1. Hej Maria!
    Nu kör jag igen efter att ha fastat i 2,5 vecka!!
    Nu är det ju lyx med 5-2 dieten hihi
    Känns skönt efter en taco och godis-helg att fasta. Håller med dig, man blir lite trött av fastan och det är väääääldigt lätt att ryckas med av suget….vips så har man provsmakat maten man lagar väldigt många gånger.
    Kram från mig/ A

  2. Hej Maria,
    jag har gjort fastat två veckor. Är lite yr i skallen mot kvällen under fastedagarna. Det tog tid för magen att förstå vad jag höll på med.
    Vikten sköt i höjden första veckan. Nu dalar den långsamt även efter dagar med normalt ätande. Matsuget är äntligen normalt.
    Tack för bloggen!
    Ylva

  3. Hej Maria.
    En enkel fråga, är det ok med med 6-8 koppar kaffe under fastedagarna.
    Med vänlig hälsning,/Tobbe

    • Det går bra att dricka mycket kaffe så länge du känner att din mage klarar av det. Men bara svart kaffe i så fall eftersom annars blir det massa onödiga kalorier.

  4. Hej!
    Kul att följa din blogg! Jag började med min första fastedag igår och nu har jag en fråga!
    Gör jag rätt om jag på en fastedag t.ex. äter 250 kalorier till frukost (runt kl. 8) och sedan 250kalorier som sen lunch (runt kl. 15) och sedan inget mer under dagen? Visst får jag då 16h ihållande fasta om jag sedan följande dag bryter fastan med en ”vanlig” frukost runt kl 7 på morgonen?

    • Det finns inte tillräckligt med vetenskaplig data för varken det ena eller det andra just nu. Jag äter själv som du men Michael Mosley föredrar att äta frukost vid halv åtta och sedan en sen kvällsmat vid halv åtta. Forskare har påbörjat studier om det är bättre att äta alla kalorier på ett mål eller sprida ut dem på flera små över dagen. Jag tänker skriva ett inlägg på min blogg om detta inom kort men som sagt jag gör det som passar bäst in i min vardag eftersom forskningen ännu är i sin linda.

  5. Jag är inne på min andra vecka. Fastar idag. Har än så länge gått bra men jag väljer att fasta de dagar jag är hemma och är ledig (jobbar inom vården så det blir en hel del lediga dagar mitt i veckan). När jag jobbar måste jag ha fokus vilket jag tappar när jag fastar. Blir väldigt yr och lättirriterad innan hungrig liksom slagit över till ett annat läge. Innan jag påbörjade den här dieten trodde jag att jag skulle svulla på mina vanliga ätdagar men de är otroligt hur mycket mer matmedveten man blir! Jag äter allt jag vill men nöjer mig liksom med mindre. Hur upplever ni de vanliga ätdagarna?

  6. Hej! Hittade hit när jag googlade 5:2-dieten. Börjar min första fastedag imorgon.
    Var magsjuk en hel vecka förra veckan så jag kände på hur det var att ”fasta”.
    Kommer kika in här fler gånger.

Kommentera

