kommentera mera

Har precis försökt att svara på de flesta kommentarer som ni gett. Blir så himla glad att ni gör det och speciellt när ni säger att ni gillar min blogg  : ) Det gör det verkligen roligt att blogga.

Har ju lite svårt att ibland hitta tiden att både blogga och svara så det är kul att se att ni då svarar och vill gärna att det här blir ett ställe som vi 5:2:are samlas och ett forum där vi delar tankar och erfarenheter! Så kommentera gärna mer och dela med er hur det går för er!

Kram

13 thoughts on “kommentera mera

  1. Har uppdaterat mig på din blogg nu🙂
    Har provat min första fastadag som gick över förväntan faktiskt. Plus att man faktiskt även dagen/dagarna efter tänkte till lite extra. Var rädd att jag skulle äta allt jag kom över🙂
    Då jag ska på kurs i morgon blir min nästa fastadag på fredag så får jag se hur jag känner det då.
    Önskar dig en fortsatt trevlig vecka/ Susanna

  2. På min första fastedag kunde jag inte sluta tänka på bakverk. Rulltårta, cupcakes, våfflor med nutella, bröd. Jag skulle äta allt dagen efter. Det var värre att tänka på det än hungern i sig.

    En fråga bara. Ska dagarna man fastar alltid vara samma? Eller kan man variera från vecka till vecka bara det ändå blir två?

    • Man kan variera. Det kan vara praktiskt om man försöker ha ett liknande schema för varje vecka. Själv fastar jag måndagar och torsdagar normalt. Men denna vecka fick jag inte ihop det annat än att fasta två dagar i sträck. Gör det som fungerar för dig är mitt råd.

    • Hej
      Jag började min 5/2 dietfasta i måndags som då var min första fastedag, idag torsdag är min första dag 2 fastedag och undrar nu då jag är nattarbetare om fastedagen består av exakt ett dygn?Jag åt min Frukust kl 11.00 och åt en portion gröt med frysta hallon och en kopp kaffe med en matsked lättmjölk = 207kcal och undrar vad som är bäst då jag ska jobba hela natten till 07.15. När ska jag äta lunchen/middag, hur många timmar efteråt, ska jag tänka på att det ska vara lika många timmar mellan mål 1 till mål 2 och till mål 3(som INTE är fastemål) ? Eller det spelar ingen roll?Ex kan jag äta igen vid 17.00 resterande kcal och sen äta imorgon vanlig frukost när jag kommer hem kl 08.00 ?Jag brukar inte äta på natten när jag jobbar mer än en frukt eller nått sånt litet bara för att hålla blodsockret någorlunda så jag inte blir för trött (men nu kan jag ju inte det för då överskrider jag ju kcal)får dricka en hel del vatten och hålla mig extra igång så jag inte blir så trött kanske.Min fråga är hur lägger jag upp måltiderna bäst på en fastedag då jag jobbar natt?
      Det är så nytt för mig ännu detta så jag vet inte om jag har greppat allt ännu.Tack för en underbar blogg,det gör en motiverad :-)Är det nån där ute som kan svara på min fråga?
      MVH Manette

      • När jag har googlat runt och läst på forum så jag har fått fram att man ska fasta minst 16 h i streck, dvs då ska man inte äta utan bara dricka vatten, kaffe eller te! Så äter du ett mål ca kl 16 så kan du äta kl 8 på morgonen igen. Jag har alltid ca 20 timmar mellan två mål de dagar jag fastar, vissa kör 24 h.
        Lycka till! Kika gärna in på min blogg femtvadieten.bloggplatsen.se

  3. Nu ligger jag i sängen och avslutar min andra fastedag, den första var i tisdags. Måste säga att jag är förvånad över hur bra det känns och hur lite hungrig jag ändå är på dagarna. Jag har valt att äta hemma på kvällen och bara dricka dagtid, på jobbet finns inte så mycket som kan fresta.
    I dag var jag till och med på gym och sprang ett pass, inga problem.
    Som sagt, detta känns bra och jag hoppas känslan kvarstår. Ser fram emot bättre värden och en något mindre kropp.
    Ha en bra fredag!

  4. Hej! Vad roligt att jg hittade din blogg, super! Jag har börjat 5/2 dieten för 4 dagar sedan med 1 fastedag bakom mig och 2 började idag. Jag har hela mitt liv varit ”småmullig”, lindrigt överviktig, och har provat den ena dieten efter den andra. För snart 3 år sedan föddes min son och när han var 8 mån gammal var jag så trött på mina gravidkilon så jag började träna och räkna kalorier. Jag gick ner 10 kg, alla gravidkilon + 5kg extra. Då jag slutade räka kcal så kom några kilon tillbaka. Är så trött på att räkna kcal så jag blev intresserad av denna diet. Äter paleo sedan september 2012, och mår bra av det. Är inte strikt med paleo, ca. 80% paleo, 20% annat. Ska följa med din intressanta resa och delar med mig hur det går för mig. Lycka till!

  5. Hej jag är nu är dag 12 sedan jag startade och haft 4 fastedagar bakom mig. Jag har gått ner 3 kg och min sambo 3,5 samt att det gått över förväntan. Visst är man hungrig till och från men framför allt märker jag att man blir mer medveten om vad man stoppar i sig, vi har blivit piggare och fortsätter med denna livsstil. Våra fastedagar är oftast söndag och torsdag. Vi äter frukost och lunch, sedan ingenting till nästa morgon, mer än the och vatten. Den stora behållningen är hälsoaspekten, att hålla sig friskare och få bättre värden. Toppen!

      • Roligt att du uppskattade det. Nu har vi 6 fastor bakom oss och vi har blivit både piggare och smalare. Jag har gått med ca 5 kg för mycket i ett par, tre år och försökt med mat och motion få bort dem, men tji fick du, så gott som omöjligt! Jag motionerar ca 2-3 mil i veckan och äter någorlunda sunt enligt alla tester, min akilleshäl sötsaker och kanske för stora portioner mellan varven. Men i stort väldigt hälsosamt. Detta fungerar, det är otroligt häftigt! Sötsuget nästan borta och vilopulsen nere på 60 istället för 80. Äter levaxin sedan 20 år, vet inte om det gjort att det varit svårare att gå ner i vikt…. Nu är jag bara 1,5 kg från min målvikt, känns bra! Lycka till alla därute!

Kommentera

