Håll ut!

Snart är fastadagen slut och idag har knappt varit jobbig på något sätt. Mina vanliga timmar mellan 16-19 passerade utan att jag ens funderade på mat.

Nu har jag gått på 5:2 aktivt i ca 16 veckor och för er som precis börjat kan jag bara säga att det blir så mycket lättare.

Har en vän som precis har börjat och hon har tyckt att det varit ganska jobbigt och känner att hon kanske kompenserar lite väl mycket sina vanliga dagar. Så var det också för mig ca 3-4 första veckorna och sen efter det blir det lättare och man märker att kroppen börjat vänja sig. Håll ut!

2 thoughts on “Håll ut!

  1. Maria, kan du inte skriva lite utförligt hur man lägger upp sina måltider och hur man skall räkna sina fastetimmar om man äter frukost & lunch, eller alternativt lunch & middag. Du har säkert skrivit det tidigare även om jag nu inte kan hitta det…
    Kan man sprida ut sina 500 kalorier både på lunch, frukost och middag, alltså tre mål mat eller bör det vara två mål mat? Är grymt sugen på att börja med 5:2 men vill se till att jag gör rätt! Tack på förhand!

  2. Du gör inte fel bara du håller dig till ca 400-500kcal under dagen. 1 mål, 2 mål eller 3 mål spelar ingen roll, eller dvs det finns inte tillräckliga studier ännu som rekommenderar varken det ena eller andra. Upplägget är enkelt 2 valfria dagar i veckan med lägre kalorieintag. That’s it! De flesta verkar däremot tycka att det är enklast att styra upp det på detta sätt: Fastedagar på måndag och torsdag. Frukost ca 200-250kcal, lunch på eftermiddagen 200-300kcal. Antingen kan du äta tidigt frukost och lunch så sent du orkar eller så kan du prova (vad jag funnit enklare) sen frukost vid ca 11:00 sedan middag vid 19:00. Däremellan dricker du vatten, kaffe och/eller té utan mjölk/socker. Lycka till!

Kommentera

