Mycket på gång

För tillfället har jag mycket på gång och känner att jag har både bloggtorka men också lite tid för bloggen.
Vi är mitt uppe i att flytta så kvällarna går åt att packa och dagarna är fyllda med jobb. Flytten går om lite mindre än 2 veckor och ser fram emot att flytta till större! Så jag hoppas att ni har förståelse för att jag uppdaterar lite sällan.

Idag fastar jag och det har gått bra trots att jag ett par tillfällen under dagen har drömt mig bort och fantiserat om mat.

Har precis nattat lilla J och känner att det vore skönt att också sova men måste upp och packa flyttlådor…
Lite mat så kanske det hade känts lite bättre men jag går upp och gör mig lite kolsyrat vatten istället!

4 thoughts on “Mycket på gång

  1. Jag skrev en kommentar men vet inte om den kom fram?
    Så mycket du har att fixa!
    Jag förstår att det måste vara jobbigt med fasta och allt.
    Tränar du någonting? Jag bara undrar eftersom att jag tränar så mycket att jag har problem att få i mig allt jag behöver.
    Om du börjar träna kanske du slipper fastan? Eller så tränar du redan? jag undrar eftersom att jag inte kan tänka mig någonting värre än fasta. Då tränar jag hellre jättemycket. Men jag vet ju att det är få personer som tänker som jag. Jag hejar på dig och respekterar ditt sätt att gå ner i vikt. Jag är bara nyfiken på hur du gör.
    Kram!

    • Hej,

      Jag älskar att träna och för tillfället har jag börjat med Bikram Yoga men annars gillar jag att sticka ut på en löprunda eller gå på ett spinningpass. Visst att träningsmängden blir ganska mycket mindre sen jag fått barn och nu också när jag driver eget företag.
      Jag tyckte jag att fasta var väldigt jobbigt i början men nu går dagarna förbi väldigt snabbt och jag har gjort det till en livsstil. Sen de dagar som jag äter som vanligt så kan jag verkligen unna mig det jag är sugen på utan att det behöver visa sig på vågen.
      Nu har jag ett BMI på 21,9 så jag behöver inte gå ner något mer i vikt och anledningen till att jag gör denna diet är inte endast för att gå ner i vikt utan det är för den forskning som visar att om man fastar så sänks IGF-1-nivåerna och kroppen börjar reparera de celler som finns i stället för att tillverka nya. Så detta kan eventuellt göra att du kommer leva ett längre liv och förhindra sjukdomar.

      Hoppas att du fick lite svar på hur jag tänker och tack för att du läser min blogg!

      //Maria

      • Ja jag fick ett bra svar! Jag såg ett program om detta på tv för ett tag sedan. De undersökte precis det du gör. Kanske att du såg det programmet (kommer inte alls ihåg vad det hette, men det var en amerikan som testade sätt att få leva längre). Han kom fram till att fastedagar var väldigt viktiga för att leva längre. Dessutom skulle man leva på lågkaloridiet med mycket bär och grönsaker. Jag är ju jätteintresserad av hur man ska äta som bäst. Jag tror faktiskt att du är inne på rätt spår. Men vad äter du de andra dagarna? Själv äter jag bara nyttigt varje dag och tränar istället som jag sagt tidigare. Men din fasta kanske verkligen gör att du lever längre. Jag tror på det. Men själv klarar jag inte av fasta tyvärr. Jag kör mitt sätt.❤

  2. Programmet du syftar på är en dokumentär av britten (inte amerikan alltså) Michael Mosley som har varit med och utvecklat det här sättet att korttidsfasta. Det finns även en flik på den här bloggen som handlar om just den dokumentären. Och som det sagts ovan så handlar den inte främst om att gå ner i vikt utan att förhindra uppkomsten av olika sjukdomar. Det är alltså inte samma sak som att bara byta ut det mot mer träning och är inte ”ett sätt” att banta/gå ner i vikt där träning är ett annat sätt.
    I dokumentären tar man också upp metoder som går ut på lågkalorintag, men det har inget med 5:2 att göra. De dagar när man inte fastar SKA man äta precis vad man vill utan restriktioner. Fastan ska begränsas till två dagar och man ska därför inte ”banta” de övriga dagarna. Det finns jättebra böcker på ämnet om du vill läsa mer!

    (Hoppas att det var ok att jag la mig i!)

Kommentera

