Svar

Tack för alla frågor!

Ska försöka svara på dem så gott jag kan och så klart så utgår jag nu ifrån hur jag ”utövar” 5:2 och jag är ju inte en expert utan bara en som gått på den här metoden i ett halvår.
Det som är bra med den här metoden är att man kan utforma den utifrån vad som passar dig och alla gör på olika sätt vare sig man helfastar eller halvfastar (intag av 500/600 kcal dag) eller om man fastar 16 timmar eller t om upp till 36 timmar.

Här kommer frågorna
Hejsan! Har kört 5:2 dieten sedan i våras och undrar hur man bäst tränar under fastadagarna? Soliga hälsningar Britt
Jag har inte tränat under mina fasta dagar då jag har känt att jag inte haft tiden och heller inte orken. Har gått på Bikram Yoga en gång som jag hade fastadag och kände då att jag fick en massa energi efter passet.
Det ska inte vara några problem att träna och vet att jag läst att Micheal Mosley brukar träna när han fastar. 
Vill man inte träna och fasta så går det ju att flytta sina fasta dagar så att de ligger så att de inte krockar med sin träning.
Om äter 1000 kcal och träningen motsvarar 500 kcal kan jag då räkna dagen som en 500 dag?

Nej jag tror inte att det är så man ska tänka på sina fasta dagar. Det är meningen att du endast ska äta 500 kcal och inget mer. 

Jag har precis börjat läsa och intressera mig för denna diet. Verkar spännande! Jag har tidigare kört LCHF något år men tröttnade för ett tag sedan och då kom ”limpan” över magen tillbaka direkt. Jag undrar hur du håller koll på att du får i dig 500 kalorier under fastedagarna? Väger du maten eller hur funkar det? Jag vill kunna tugga på något och inte dricka något pulver typ Cambridge. Vet du något om kombinationen 5.2 och IBS?

Jag har endast använt mig av appen Myfitnesspal när jag räknar kalorier och det var mest i början jag gjorde det. Har ganska bra koll på vad saker och ting innehåller men nu förtiden höftar jag mer de dagar jag fastar då jag känner att om det här ska kunna ha 5:2 som livsstil så kan man inte vara helt nitisk med kalorierna. Tror att det är bra att ha koll i början och antingen ha en bra app eller väga maten.

Vad är IBS?
Tror att det går bra att kombinera olika dieter om man vill det och det passar för dig men jag äter inga ”bars” eller nutrillett eller soppor utan de dagar jag fastar äter jag vanlig mat som är mättande. Jag har själv inte börjat med den här dieten endast för vikten utan mer för att man kan förhindra sjudomar senare i livet plus att det har gett mig massor av energi.
Hej. Jag är ny på bloggen och funderar på att börja. Då det är svårt att veta hur mycket 500 kalorier är skulle jag uppskatta om det kom upp lite recept eller tips på vad man kan äta på sin fasta.
Jag skulle tipsa om att ladda ner en app som du lätt kan kolla upp hur mycket kalorier saker innehåller. Jag använder Myfitnesspal. Har tänkt att jag ska tipsa om recept här på bloggen men med eget företag och en liten dotter så försvinner tiden lätt men håller på att jobba på en kokbok som ska vara 5:2 baserad så i höst kommer jag kunna ge er lite bra recept och sneak peaks ifrån den.
Du kan också gå tillbaka till gamla inlägg då jag oftast lägger upp vad jag äter på mina fastadagar. Har varit lite dålig nu under sommaren men bara jag är tillbaka från semester så lovar jag att uppdatera mer.
Hej Maria! Kul att läsa din blogg, mycket inspirerande. Jag tänkte testa 5:2 dieten efter semestern och undrar om det är något speciellt man ska tänka på innan man startar?  

– Ja du ska absolut börja en vecka som du känner dig peppad och som inte är en för krävande vecka då de första veckorna är jobbigast. Det är lätt att man blir väldigt hungrig och trött, plus att man kan få huvudvärk.

Kommer ihåg att jag t om blev sjuk dagarna efter mina första veckor. Fasta är ju en chock för din kropp och det tar ett tag innan din kropp hajjar vad som händer. För mig tog det ca 4 veckor som jag tyckte var jobbiga sen så gick fastadagarna lättare och lättare för varje gång.

– Sen ska du dricka mycket vatten! Ibland hjälper mineral vatten mig de kvällar jag känner mig extra hungrig. Då händer det något i munnen i alla fall😉

– Ladda hem en bra kaloriräknar app 

– Förbered dina första fastadagar med vad du ska äta så du inte behöver fundera på vad du ska äta när du är som hungrigast.

– En bra sak att tänka på när man tycker det är jobbigt är att det man är sugen på kan man ju äta dagen efter. 

I början kanske man överkompenserar lite de dagar som man äter vanligt men jag har märkt att det gör man mindre efter några veckor när kroppen har vant sig med att fasta.

Jag kunde äta en bulle till frukost dagen efter i början men direkt när jag ätit den bli illamående. Nu förtiden brukar jag äta extra goda frukostar dagen efter och den smakar alltid godast.

Jag är nyfiken på hur menyn för en typisk fastedag samt en typisk vanlig dag ser ut för dig!

Jag brukar börja mina fastadagar med att äta en frukt typ äpple och försöker dra ut på tiden till jag verkligen känner att jag måste äta något så klockan blir väl ca kl 10 sen så dricker jag vatten och kaffe fram till lunch. Kan nog bli en till två koppar. Sen så lägger jag alla min kalorier på lunchen så för det mesta äter jag en sallad som jag köper på en lunch restaurang och i början räknade jag allt jag stoppade i min men idag så höftar jag.

Sen så börjar min fasta och jag fastar till ca kl 8-9 dagen efter. På kvällarna så dricker jag vatten, te eller kaffe.
10.00 Frukt
12.00 Lunch (Sallad)
12.30- 08.00 (dagen efter) Vatten, Kaffe, Te (Mineralvatten)
Så då får jag nästa 20 timmars fasta varje gång och så kör jag nästan varje fastadag!
Kan en fastadag se ut så här.
(Ät som vanligt till lunch) sen äter man 600 kcal mellan 12:00-20:00. Fastar sedan helt mellan 20:00-12:00 dvs 16 timmars ren fasta.
Eller blir resultatet sämre då man sover bort större delen.
Ja det borde du ju kunna göra och jag tror att bara man känner att man får ut något av fastan. Det är ju när du fastar som det händer massa i din kropp som jag själv känner att jag får mycket energi av.
Tror inte att det spelar någon roll när man gör fastan utan bara de tidsintervaller som passar en själv.
Så nu har jag en del frågor kvar men de tar jag imorgon för nu blev jag så trött!
Imorgon så svarar jag också på hur min veckor ser ut på både fastadagarna men också vad jag äter min vanliga dagar.
Kram och godnatt!

Kommentera

