Kvinnor som svälter…

Har ni läst debattartikeln i Aftonbladet idag. Ni kan läsa den här

Vet inte riktigt vad jag ska säga men det känns lite som om Eva Franchell inte riktigt har kollat upp vad egentligen 5:2 dieten är och varför förutsätter hon bara att det är kvinnor som går på den? Jag känner nog lika många killar som tjejer som går på 5:2.

Finns så mycket att säga om artikeln, bara det att hon säger att man ska lära sig svälta och att allt bara kretsar kring att man bara vill gå ner i vikt.
Jag gör verkligen inte 5:2 för att bli smal sen att kvällstidningarna har en förkärlek att alltid fokusera på kilon är ju för att fölket vill läsa sånt och det är det som säljer.

Känns inte som om hon sett dokumentären eller satt sig in i vad 5:2 går ut på och vad forskningen om att fasta visar utan bara lite löst läst vad kvällstidningarna har skrivit.

Fasta har ju folk gjort i tusentals år och finns i de flesta religionen så att det är något nytt som vi nu ska lära oss känns ju löjligt…

Det är alltid kul med debatt men vad tycker ni om vad hon skriver?

5 thoughts on “Kvinnor som svälter…

  1. Hej Maria – Är det inte så att det kallas för diet och det är ju egentligen mer en livsstil att få några extra år, leva lite hälsosammare för kroppen. Vad är ens anledning är ju upp till var och en. När jag började i början av april s tänkte jag. ”Äntligen – Tänk att det var så enkelt”… VI har haft shibor i många år, en dingoliknande japansk rastyp. Shibor äter inte alltid vad man serverar. Jag kan ha upplevt dem som kräsna, men jag tror att det har med deras inställning till och varför de äter. jag vill ju samtidigt tänka att det är ju urinstinkterna vi tappat bort. Hunger -jaga – äta, vila. Inte alltid med 3,7 timmar emellan osv.

    Alltså denna form halvfasta fungerar helt otroligt för mig. Jag trodde aldrig i mitt liva att jag skulle bli av med bukfett som sakta men säkert sätter sig som ett härligt äppelliknande badring runt min midja. När min syster som är några år äldre än mig berättade att hon fått tabeletter för högt blodtryckk tidigare i våras var faktiskt det enda jag tänkte var. ”Det ska jag Aldrig göra”, men hur fasen ska jag kunna undvika det. Mamma, pappa och syster är mina gener. Vi är äppelformade och kommer med all sannorlikhet att går säkerligen bort i något hjärtrelaterat. Varför inte lätta upp och hjälpa hjärtat lite…
    Jag tycker att jag fått tillbaka livslängden i o m 5:2 fastan. Jag inser att detta är min livsstil och att jag kommer få fortsätta så här för att leva hälsosammar för min kropp. Jag är precis 50 fyllda väger/pendlar mellan 53-59 kg, Har sprungit massor med långlopp och marathon i över 15 år, men slutade 2011 pga av slitskada. Går dagligen 10 000 steg, Cyklar till och från jobbet och mellan möten, bor på Kungsholmens västra del. Dessutom bott i USA i 17 år så räkna kalorier kan jag utan och innan. Jag är alltså en hälsosam människa som älskar att leva hälsosamt och samtidigt ta en go-fika, äta en glass då och då, äter gärna grönsaker men dricker inte vin eller annan alkohol.

    Jag har läst den översatta 5:2-boken som just kommit ut i Sverige av Michael Mosely. Tillsammans med medskribenten Mimi gör de ett fantastiskt jobb för att poängtera att detta är ett livsstils val och ingen quick fix. Samtidigt som de berättar lite vad man känner och tänker. Den är otroligt igenkännande, på reaktioner i kroppen och tankegång. Första gången man tänker att man inte ska äta frukost eller lunch är lite omtumlande. Hur kommer man att reagera, får man sockerfall. Att monitorera sig/ pace yourslel, lite självdiciplin och dricka sig igenom en dag känns skönt. I början tyckte jag att min lever och njure hade träningsverk efter 2 dagar i rad av fastan. Nu kör jag måndag och torsdag som Mr Mosely och det känns hur lätt som helst.

    Sist så vill jag dock lägga till att äta mindre är inte en grej som gagnar annan än dig själv. Att periodfasta med 5:2 spar 3000 kalorier i veckan som givetvis symboliserar insparade pengar. Ingen handlare tjänar något på piller eller speciell mat. Ingen ar dött av att vara lite hungrig.

  2. Det låter som att denna Eva Franchell är en otroligt okunnig människa, och då inte endast vad gäller 5:2 dieten…
    Pinsamt att Aftonbladet ens publicerade den här artikeln.

  3. Det stora problemet i västvärlden är fetma med de sjukdomar som följer med detta. Franchells artikel är dåligt underbyggd, hon har inte förstått vad 5:2-fastan går ut på. Det är ingen bantningsdiet utan ett sätt att leva med minskad risk för flera sjukdomar och som medför att vikten minskar. Har själv tappat 10 helt onödiga kg sen i mars och min man 15 kg, vi har aldrig mått så bra. Punkt.

  4. Hej Maria!
    Har kört 5:2 sedan i början på maj och det känns väldigt,väldigt bra! Min största motivation när jag började med detta var att det bygger på vetenskap och att jag är livrädd för demenssjukdomar!! Att man sen förlorar några kilon, det ser jag som en extra bonus. Efter att ha läst den pinsamma artikeln av Eva Franchell så är det lätt att konstatera att hon inte sett dokumentären samt att hon förmodligen är lågt begåvad.
    Kul med din blogg! Fortsätt med den!:-)

  5. Började lite smått med fasta i april, men då jag var mammaledig och tvungen att fixa lunch, mellanmål m.m. till mitt barn såklart, tyckte jag det blev för svårt att hålla. Men jag har gett det en ny chans nu i aug. när jag börjat jobba igen, och fastan går mkt. lättare nu! Är inne på min 4:e v. och har tappat drygt 2 kg. Det går sakta men säkert och fastedagarna går bättre och bättre. Förutom att tappa kg så är jag piggare, gladare och har mer energi, trodde aldrig jag kunde må såhär bra!
    Jag har provat LCHF m.fl. ”dieter” tidigare men allt blev för krångligt och jag fick inga bra resultat. Att vara hungrig är inte farligt, man klarar av det när man vet att man får äta dagen efter igen. Verkar som om många tyvärr missuppfattat 5:2 och tror att det är en quick-fix, men det är en livsstil och jag kommer iaf. att fortsätta! Tråkig artikel som inte har förstått 5:2.

Kommentera

