Grundaren till 5:2 i Stockholm

Nu har jag jobbat klart för dagen, ätit middag och nattat J så nu kan jag blogga om pressträffen med Michael Mosley.

Michael Mosley är grundaren av 5:2 dieten som han har utformat efter forskning som hans forkningskollegor gjort och sedan utformat ett sätt som funkar för honom och tydligen väldigt många fler.

Det var en ganska liten tillställning men fortfarande mycket journalister så det var kul att jag blev inbjuden.

Det bjöds på en lätt lunch och när jag kom så var det lite mingel  och både Michael och Kerstin Brismar blev intervjuade av några journalister.

400

Ganska snart efter att jag kom så dit satte ”intervjun” med Michael igång. Det var Carina Nunstedt som presenterade och intervjuade honom.

402

Och jäklar vad han kunde snacka. Han var lite som den duracell kanin som jag ibland kan känna mig som efter att har börjat med 5:2.

Det var väldigt kul att höra hans historia om dieten som han också berättar om i dokumentären och boken men också kul att se hur passionerad han är för 5:2 och vad stort det börjar bli. Han flyger nu världen runt och berättar om sina erfarenheter och aktuell forskning om periodisk fasta.

404

Sen så kom Kerstin Brismark upp och då pratade de mycket om de hälsofördelar som kommer med att fasta och vilken stor effekt det gör om man kan sänka sina insulinnivåer.

406

Kerstin Brismar har skrivit förordet i den svenska versionen av Michael Mosleys bok men det var idag de träffades för första gången och de sa att de skulle fortsätta hålla kontakten då Kerstin håller på med en studie om just hur man påverkas av att fasta på det här sättet.

408

Intervjun höll på i nästan en timme så det var mycket som sas och lovar att berätta mer framöver. T ex hur Michael fastar idag och vad han har för nya planer.

Sen så var intervjun slut och alla ville få sig ett ord med Michael och det var svårt att ta sig fram bland alla fotografer och folk som ville hälsa på grundaren av 5:2 dieten men till sist precis innan PR människorna skulle  sno honom så fick jag säga hej och få en bild tilsammans med honom. Jag hann säga att jag förmodligen är en av de första i Sverige att gå på 5:2 och då fick jag mig en komplimang. Han tyckte att jag  ”looked amazing!”

416

Sen så hälsade jag på Kerstin Brismar som är professor i diabetesforskning vid Karolinska institutet. Vi har ju figurerat i samma artiklar så var kul att få säga hej : )

413

One thought on “Grundaren till 5:2 i Stockholm

Kommentera

